چاپ
دسته: مقالات

لوموند دیپلماتیک دوشنبه ۱۲ ژانویه ۲۰۱۵

پس از سوء قصد در ساختمان مجله شارلی اِبدو، میلیون ها نفر در سراسر فرانسه، در روزهای شنبه و یکشنبه (۱۰ و ۱۱ ژانویه) به تظاهرات پرداختند۱.

 

  آنان ضمن بیان احساسات بی کران خود در برابر این همه کشته، دلبستگی شان را به آزادی مطبوعات نشان دادند. اما، این تجلیل‌‌‌ در خوش بینانه ترین حالت، با  حضور رهبران سیاسی جهان که رابطه شان با آزادی مطبوعات، دست کم دوپهلوست، تیره شد.  در این جا به این نکته اشاره نمی کنیم که این رهبران، از جمله رهبران غربی در جنگ با تروریسم  مسئولیت مستقیم دارند، جنگی که نتیجه اصلی آن در بیست سال گذشته افزایش تروریسم و نیز بلبشوی بیشتر در جهان عربی-اسلامی است.

 

به مقاله «جنگ علیه تروریسم»۲ مراجعه کنید. ما در این جا، فقط چند اشاره به این موضوع مسئله سازمی کنیم . اطلاعیه «گزارشگران بدون مرز» ۳ «ازحضور رهبران کشورهائی  نظیر مصر، سوریه، ترکیه، الجزایر و امارات متحده عربی در «راه پیمائی جمهوری خوهانه» اظهار انزجار می کند، کشورهائی که در آن ها روزنامه نگاران و بلاگ‌نویس‌ها به طور منظم  مورد آزار قرار می گیرند. در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات، که «گزارشگران بدون مرز» منتشر کرده، این کشورها به ترتیب مقام های ۱۵۹، ۱۴۸، ۱۵۴، ۱۲۱ و ۱۱۸ را در میان ۱۸۰ کشور، به خود اختصاص می دهند».
در مصر، علاوه بر سه خبرنگار تلویزیون الجزیره که بیش از یک سال است زندانی اند، ده ها روزنامه نگار دیگر نیز در زندان به سر می برند۴. خود من از چهار روزنامه نگار مصری (از جمله عبداله فخرانی)  پیامی دریافت کرده ام  که بیش از یک سال است در سیاهچال های رژیم در انتظار محاکمه احتمالی هستند۵. در همان روزی که وزیر امورخارجه مصر  بر سنگفرش های میدان رپوبلیک [پاریس] قدم می گذاشت، یک شهروند مصر به اتهام  «بی خدائی» به سه سال زندان محکوم شد۶
تارنامه روزنامه «بیست دقیقه»۷ می نویسد: «بیانیه وزارت خارجه مراکش که در نوع خود نماد جهل است، از حضور آن وزارت در تظاهرات یاد می کند، اما می افزاید که "اگر کاریکاتورهای پیامبر [اسلام] صلوات اله علیه در طول راهپیمائی دیده شوند، وزیرخارجه و تعائن مراکش و کلیه مقامات رسمی مراکش در ان شرکت نخواهند کرد."»
در چندماه اخیر، دولت ترکیه نیز سرکوب مطبوعات را تشدید کرده (به مقاله وندی کریستیانسن، انزوای تابناک ترکیه در شماره ژانویه لوموند دیپلماتیک مراجعه کنید). رجب تایب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به بیلان «گزارشگران بدون مرز» حمله کرد و کریستف دولوآر دبیرکل این سازمان چنین پاسخ داد۸: «گزارشگران بدون مرز،  جزئیات ۱۱۷ مورد تجاوز و تهدید ثبت شده در سال اخیر در ترکیه را در اختیار آقای اردوغان می گذارد. آیا ضروری است که یادآوری کنیم  که گزارشگران بدون مرز، سازمانی مستقل و بی طرف  است که جمع بندی هایش برپایه روشی دقیق و رویدادهای واقعی تنظیم شده و ما حاضریم در این مورد  حساب پس بدهیم؟ (...) اتهامات علیه «گزارشگران بدون مرز» از مقوله ی دشمنی‌ای علیه کثرت گرائی است  که رئیس دولت ترکیه  علیه روزنامه نگاران ترکیه اعمال می کند و طبیعی است که او خوشش نیاید.
ما در این نوشته به کشورهای دیگری که آزادی مطبوعات زیر پا گذاشته می شود، اشاره ای نمی کنیم (کشورهای خارج از محدوده جغرافیائی  این بلاگ*)  . فقط، یک کلمه در مورد حضور نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و متهم به جنایت جنگی و چند تن از وزیران حکومت او که حتی بیشتر از وی به راست افراطی گرایش دارند.  ایدو امین در مقاله ای درروزنامه هآرتص۹ (۱۲ ژانویه) می نویسد که  در اسرائیل، نشریه ای مثل شارلی اِبدو حتی نمی تواند  وجود خارجی داشته باشد.  روزنامه نگاران فلسطینی زندانی نیز، صرف نظر از خبرنگارانی که در غزه کشته شدند،  گواه آزادی مطبوعات «ساخت اسرائیل» است.  
خلاصه، حضور این وزیران توهینی به کلیه ارزش هائی است که سازماندهندگان تظاهرات بر آنها تاکید می کردند، اهمیت دارد که این  سرقت  hold up  را نکوهش کرد.


1 http://ir.mondediplo.com/article2260.html
2 http://ir.mondediplo.com/article2230.html
3 http://fr.rsf.org/rsf-denonce-une-recuperation-11-01-2015,47470.html
4 http://orientxxi.info/magazine/egypte-guerre-ouverte-contre-le,0605
5 http://www.rassd.com/7-109456.htm
6 http://www.madamasr.com/news/man-sentenced-3-years-contempt-religion
7 http://www.20minutes.fr/television/1514423-20150111-chefs-etat-fossoyeurs-liberte-presse-defilent-charlie-hebdo
8 http://fr.rsf.org/turquie-la-reaction-de-rsf-aux-virulentes-23-12-2014,47411.html
9 http://www.haaretz.com/opinion/.premium-1.636511